Sabtu, 4 Ogos 2012

Lai lai... Borong Ikan!!!


Amboi, borong ikan ke cik kak?

Tak de la borong. Cuma ke Pasar Borong Selangor [PBS] pagi tadi, pegi dengan adik Sri Nur Ain dan Hb dia. Lama bangat tak g situ sbb x de peneman. Hari ne, adik ada...ajak sekali n Hb dia pun on aje, maka jadilah kami bertiga memasor bersama. Kihkihkih.

Borong ape?

Macam biasa beli stok lauk [bahan mentah] untuk seminggu. Lauk untuk berbuka n bersahur. Maleh nak berulang ke kedai banyak kali, penat n kos lebih tinggi.

Kebiasaan aku memasor di Presint 8 je atau malas2 sangat ke Carrefour/Mydin. Minggu ne je panjang sket langkah ke PBS di Seri kembangan. Dah namanya pasar borong, haruslah ikang ikangnye segar bugar.

Berikut bahan mentah yang bakal masterchef Farah Aida akan masak untuk hujung minggu ne hingga bertemu sahur Sabtu depan  :

Ikan Yu [payah jumpe kat pasor kecik, supermarket apo laie] 1 ekor : RM14.00
Ikan Pari sepotong [saiz 2 tapak tangan @ 800 gm] : RM 10.00
Ikan Kerisi [ 2 potong] : RM 10.00
Sotong Ayor [Ala yang selalu buat sambal makan ngan nasik lomak tuh] Sekor : RM4.00
Ikan Siakap sekor : RM10.00
Ayam 1/2 ekor : RM6.20
Daging 1/2 kilo : RM 11.00

... dan lain2 bahan sayur2, tauhu, ketiaw, fish cake n fish ball... total dlm RM70 lebih la.

Ape pendapatan anda? Murah dak? Bagi teman ne murah dah tu. Means kos untuk seminggu less than RM100. So bajet yg dlm RM30 tu leh intai2 kuih muih or ape2 sebagai santapan tambahan.

Selain dijadikan lauk pauk di atas sebagai menu utama, aku berselang juga dengan nasi goreng...masa sahur, menu nasi goreng boleh membangkitkan selera dowh. Nak plak nasik goreng ikan masin or nasik goreng kampung. Tapi sebenornya nasik putih panas2 + telur mata + kicap + pepak cili api, perghhh...da cukup bagi aku tuh.

Sekarang encik somi ke PUDU ngambek Mak N Ayah Murtua ku...ihikss. [Mak Abah aku x larat dtg key ell bulan posa ne, kalo dak...janji, selain belanja buffet aku akan masak best2 gak]

Murtua datang, tak sah kalo aku tak masak kari. Salah satu 'signature' aku adalah KARI ye...kari aku masak tanpa santan tetapi tetap pekat n kaww punya. Ceh! Puji diri senirik. Bukan la...tu ayat yang selalu aku dengar mehhh...tak cayer? Meh sini cuba.

Jadi untuk berbuka nanti, dalam kepala otak terbayang menu KARI IKAN YU + SAYUR CAMPUR TOFU MASAK TIRAM + TAUHU GORENG + SAMBAL BELACAN + ULAM PETAI. Simple je, tak sampai sejam je nak siapkan suma tu. Dalam simple itu la nanti bapak n mak murtua ku akan bertambah nasik.

Oklah...cukup untuk entri kali ne, x mo la citer panjang2 sal makanan ne...sian tekak neh!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LATEST!!!

TAK SEMPURNA : RIN MUZAFFAR. LAGU SELINGAN DRAMA LELAKIMU YANG DULU

Assalamualaikum... Tuan Umah singgah umah da bersawang ni jap... No idea la nk update blog... Jom layan lagu Tak Sempurna ol...

RAMAI SINGGAH SINI :