Isnin, 13 Ogos 2012

KaPaL yaNg kAraM


Nape tajuk entri KaPaL yaNg kAraM $ingh WaliA ??? Tajuk tak menahan tuh.

Gini citernye...

Mungkin kerana bahang kemenangan Pandalela Rinong yang berjaya merangkul Pingat Gangsa di Olimpik, makanya...ruang tamu umah aku [yang ada 3 carpet...huhu] telah bertukar menjadi Pusat Akuatik.

Paginya, aku telah kuar membeli barang @shopping ngan adik aku. G cari sikit barang dapor n baju raya aku [baju kedua]. Bila balik dalam kul doblas dan mengemas barang di dapur, menyuap si Nejad makan nasik...aku pun debum la nak tido kejap. Abg Qaf aku memang tengah debum, bila aku debum...dia pun debum la sama [sambung].

Dalam kul 2 lebih, aku terjaga dan terdengar bunyi yang kepelikkan... bunyi hero2 melompat kat ruang tamu n yang peliknya bunyi mcm ada percikan air. Berderau darah ummi dia ne...sampai ummi too scary nak turun katil. 

"Abang...macam pelik je bunyi kat luar tu...mcm bunyi air je"... Abg Qaf aku pun pasang tinge [masa tido tinge dia cabut letak kat side table...kuikui].

"Ooo... tu bunyi raket tu, depa main badminton..." Confident!!! Aku lega skit...btol kot, tapi bila aku amati, ishhh...bukan raket ne.

"Abang pi la tengok...ummi da rasa scary giler ne...macam bunyi air je tu..." Maka sang ayah pun bangun la. 

Kahkahkah...badminton apenye, memang sungguh carpet depan TV separuh basah lencun, carpet meja makan suku basah lencun [lencun means kalo pijak bukan lembab tapi berair..ada paham??]

Jeneralnya bukan si abang, tapi si Presiden Iran, Ahmadinejad. Yang abang tumpang sama main walaupun bukan idea dia. Jadi sebab kosa besar ada pada KING [King apa? King Kong...King Kong kpala otak kaw!!!], selamat lah dua beradik tu disekolahkan oleh ayah mereka. Aku memang x mo tgk, sebab satgi takut tak leh control marah...huhu, penat woo kalo marah2 ne.

Ayat tak tahan ayahnya... 

"Ayah, nak mandi nak solat...lepas solat ayah tgk tak bersih,tak kering lagi...siap! Tak kira nak buat macamana pun, nak lap ka, nak isap carpet sampai kering ka...pandai2 pikir" 

Aku kat atas katil dok nahan gelak plak...isap carpet??? [penah buat ke bang..hehe]Tapi Encik somi aku mmg bab2 didik anak memang tegas giler, sbb tu bdk2 ne gerun ngan ayah diorg. Kalo ngan ummi, diorg menmain je... dan selalunya untuk tangani situasi gini aku serah pd ayah diorg.

Itu hari Sabtu. Hari Ahad? Ada lagi xtvt UTAMA [Utama ye..makna nya, xtvt sampingan lain sentiasa ada].

Dengan kertas2 yang digunting, buku2 dikoyakkan, susu tepung berselerak kat dapor [meratah susu + nak bancuh susu sendiri], tumpahan susu/air dalam peti kat lantai dapor....Huh!!!

Jeneral yang sama iaitu Ahmadinejad, dia men basikal dalam umah dari dapur bwk ke bilik... track utama ruang tamu. Abis berbekas tayar kat lantai yang ummi da mop. Hari Ahad saja ummi kena mop lantai 5 kali. Gini la aku kata 2 hero mcm beranak seploh! Nak nangis ummi rasa kerana penat sangat :(

Haih...memang ade masa tak menahan, dari tak reti..jadik reti ummi diorg ne membebel macam mak cik mak cik, tapi sebenarnya...membebel membuatkan lagi penat. Yang tak penat, biorkan je dia buat ape je...umah sepah pun sepah la, tapi sakit ati...sakit mata tgk...huhu... 

Nak salahkan diorg sgt tak leh jgk. 

Diorang ne tgh develope pemikiran dan normal bagi kanak2 seusia mereka. Bila pikir gini, cool skit... Alhamdulillah, anak2 aku sihat dan normal. Seaktif mana diorang, janji di dalam rumah...tidak dibiar berkeliaran di luar rumah. Mujur umah x de balkoni, senang sikit ati lepas bebas mereka main dlm umah sendiri.

Kesian...ops, sekian.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LATEST!!!

TAK SEMPURNA : RIN MUZAFFAR. LAGU SELINGAN DRAMA LELAKIMU YANG DULU

Assalamualaikum... Tuan Umah singgah umah da bersawang ni jap... No idea la nk update blog... Jom layan lagu Tak Sempurna ol...

RAMAI SINGGAH SINI :