Isnin, 28 Februari 2011

DALAM SEJARAH... (28 FEBRUARI 2011)

Isnin, 28 Februari 2011 merupakan hari yang amat mencabar dan penuh dengan chooobaan.

Seawal pagi, agak kelam kabut..dek ngantuk sgt terlewat tido malam ahadnya(layan Merlin),jadi bangun pagi Isnin short masa 10 minit... Seperti biasa masak nasi; buat bfast dan bekal utk putera ku...cuma ada extra satu task,iaitu memotong kuku adiknya pula..jika tak jadi ghuper kuku hantu nanti. Alkisah, Jumaat yang lalu terlepas nak memotong..eheh heh.

Chobaan pertama, bila masuk keta baru teringat touch n go x reload lagi..n x sure de berapa baki...untuk pergi kerja perlu melalui 1 tol. Jadi amek pilihan utk Q di lane Tunai. Bila tiba turn aku...

"dik..bole tlg scan TnG akak tak..mungkin cukup kot". Dengan gelabah aku buat le mimik muka yg ala2 adnan sempit. Mana taknye, bila tgk purse duit suma 50 hengget! Kira punya kira syiling,hmm..time ni la syiling x cukup..kalo x cukup 50 sen aku ok lagi la..ni tak cukup 5 sen je, de!!!

"maaf le kak, sini x de reader..."sopan dak neh jwb..nasib aku baik..kalo dpt yg kerek sure aku kena sound..x pe,salah aku pun.

"hmm kalau akak bg 50 hengget leh tukor ndak?"

"pun x de kak..."

"ala..mcmana neh ek..." Bertambah poyo le muka aku masa tu wasernye...tetiba super 'visa @visor dak tu kebetulan masuk kaunter dak tu terdengar percakapan kami...lalu dia menyampuk..

"cik..x pe je...jalan je dpn x de barrier pun.."katanye sambil ngeyit mater.

"ho?eheh heh..x per...saya ade syiling..cuma x cukup je..nah dek, kurang 5 sen aje..len kali akak byr extra. tq ek.." Aku bg je mana yg ada pd adek td..selamat.


Choobaan kedua semasa blk opis lepas lunch, di parking lot keta yang tidak berbumbung yang pastinye panaaass aku telah kenyanyukkan bentar...

sebenarnye lately ni otak byk memikiow...dengan rilek serileks nye aku kuar keta dengan membiarkan enjin n aircond yg masih idup. Wat makluman, remote alarm keta ku dh lebih 3 bulan wasernya rosak...dh ganti bateri..masih x ok gaks..dan dok bertangguh tak pegi-pegi lagi kedai nak repair. jadi kena guna manual le..itu yg lajak kuar, tekan central lock then manual kunci la kasik..dlm masa yg sama kepala dok memikir, nak naik solat sebb kang 2.30ptg de mtg..

dlm 6-7 tapak,member opis tegur.."oit, ko tak tutup enjin ke"..aduh..sudah...so pelbagai usaha nak mencongkil ape yg patut...alih2 lebih setengah jam berlalu, tingat le sorang member yang ala2 mat motor..kot la otai ni taw kekdah sonang nak nyungkil.. atas pertolongan sowang otai ni, dia antor member dia meh tlg bukak...solosai... Alhamdulillah...

Choobaan kali ketiga...
Hari ni kuar opis agak lewat..hari ujan dan ada la skit hal keje.. lebih kurang 6.30ptg, baru bergerak cargas..dek kegelapan semakin mampir...dan takut ujan lebat kembali..maka bergiatlah operasi mencilok sana sini nak lari jem..

masuk MEX hway dah lega sbb dlm tu Insyaallah la, jaghang jaghang jem..masuk terus Putrajaya. Bila dh slow down pas kuar MEX, baru aku terasa cam pelik ngan keta aku..berat semacam je..dlm ati..ni suma sal RON95 la neh..lambat 'pikap'...tapi makin lama makin berat siot! Sampai 1 traffic light tu, aku buka tingkap utk tinjau tayar depan..kiri n kanan..hoccay jer..hmmm.."keta orang blkg kot"..he he

Lepas je traffic light tu, aku dh rasa x leh nak ngontrol dh keta..asik nak menyenget je...aku pun benti..check. Ya Allah Ya Rabbi...Alhamdulillah, mujur x meletop ka atau tersadai dlm MEX td.. tayar belakang upernye...hangit..merekah..terkopak.. ntah x reti nak describe camne rupenye..tp bolehla kot nak disamakan ngan muka sorang mamat yg suke ngaco aku..huh...walaupun dia ngaku dia ensem..ramai pompuan minat..hmm,de aku khesah?(Ni menci tahap gaban tau).

Memandangkan dh dlm Putrajaya, aku kol le hubby..(siang td nye kes..dh setel baru gtau dia..bkn pe x nak nti dia susah ati n kelam kabut nak ngantor kunci spare kat opis aku). so tak lama kemudian, hubby dtg n tukar ngan tayar spare...

dh tukar baru perasan angin tayar spare x de,so kol adik mtk tlg antor pam basikal yg ade kat umah..then pam skit, pastu hubby bawak g petrol stesen untuk pam perfectly.

Dan aku, bawak le Avanza hubby.. Kemudian, smpi umah.. dek keletihan,x larat lew nak masak...jadi kol aje pizza. Hubby smpi umah, kami pun menjamu selera dlm kepenatan bersama..sian abg! Skrg dia pun dh tido,  sebelum tu kasik segelas susu omega plus agar badan lebih segar...aku ngantuk gak neh..tp sbb x sabar nak share pengalaman hari ni..jadi ngadap lappy dulu ler....hu hu...

Kesimpulannya,setiap yang terjadi ada hikmahnya.. Apa-apa pun aku nak berterima kasih pd adek jaga tol; Mr Harul dan my beloved hubby. O ya..tak lupa Dato' Basri yang sanggup berpanas... drpd semat berkemeja, telah bertukar macho ber't-shirt pagoda...thanks juga pd yg lenlain yang cuba membantu.. ZuZu, LaLa, NaNaz, Parid n lenlain... pastinya ini antara kenangan yang berlaku yang x akan dilupakan..

2 ulasan:

  1. cian...huhu..cabaran wanita berkejaya :P -nora

    BalasPadam
  2. xleh ingat kes yg x mati kan enjin kereta tu..ahaksss..kelakar jer..

    BalasPadam

LATEST!!!

TAK SEMPURNA : RIN MUZAFFAR. LAGU SELINGAN DRAMA LELAKIMU YANG DULU

Assalamualaikum... Tuan Umah singgah umah da bersawang ni jap... No idea la nk update blog... Jom layan lagu Tak Sempurna ol...

RAMAI SINGGAH SINI :