Jumaat, 6 Julai 2012

I am Red Lady???


Apsal plak tetiba jadik Red Lady?.... baca kat bawah ne.....


Salam Ceria untuk semua :))) 

Wow!! Triple smiley gitew, apsal?

Biase la, hari Jumaat kan...sok cuti dan malam ne nak balik kampung. 

Semalam cuti, aku sakit kepala a.k.a migrain. Lately ne memang kerap sakit kepala, mungkin kena tukar spec baru... huhu, ini yang aku tak suka. [also ada plan nak beli contact lens yang ade kaler skit..hehe].

Semalam juga da dapat swift baru. Dek kerana sakit kepala + aku puasa [Nisfu Syaaban], tak de la masa nak g ngetest si merah tu. Sekarang pun masih ade saki baki migrain tu, mata masih terasa sengal... [sebab tu aku kompom punca migrain ne dari mata].

Kenapa tetiba tukor keta? Sungguh... x de langsung dalam perancangan tahun ni. Pada asalnya Hb yang teringin benor nak tukar Avanza dia kepada kereta sedan. Aku masih sayang lagi ngan Kenari tu dan 2 bulan sudah baru je servis baek punya sebab ade licking skit dan lagi condition Kenari aku masih cun!

Nak jadik cerita, bulan lepas sebelum n selepas g JB si Avanza itu buat manja...servis total about RM3k jugak la plus ganti suma tayar dan absorber bagai. 
Jadik Hb sayang pulak nak tukor Avanza. 

Jadik dia mulakan aktiviti provokasi kepada binik dia neh... katanya nanti tunggu lama2 harga Kenari makin rendah..nak trade in keta baru nti rugi... kalo simpan nanti [konon dedulu la nak kasik Erfan], dia kata masa tu Kenari da outdated... bla bla bla.. dia pun offer nak tak tukor je Kenari tu. Dia offer dia bayar duit muka [also ape2 expenses nak kasik kuar keta baru] dan..hehe, dia nak tambah elaun bulanan binik dia.

Hmm, kurang waras la kalo aku tak setuju. Ding dong ding dong...aku pun rece la keta ape yang aku minat. Mungkin aku ne penggemar compact car dan terus la aku sebut Swift. Dia pun setuju, lantas menonong aje kami g showroom Suzuki. 

Hasilnya, trade in Kenari wif RM15k. [Seyes, kalo aku orang kaya aku x tolak kenari tu...huhu]. Masa nak serah Kenari pada salesman tu, berlinang jugak la air mata.

Untuk itu, jemputlah layan gambar2 di bawah ini ye :)


Sang Kenari ku Sayang ~ 2005 - 2012

Tools kit n fire extinguisher yang masih elok

Semi leather seat taw!!

Tengok, masih elok kan?

Pengganti Kenari ku...menyalakan?

ID... biasala compact car je kan?

Amek yang full spec... beza RM10k dari yang standard, tapi berbaloi...

Seterusnya aku nak share experience beli keta gini, kena rece beberapa showroom. Showroom pertama yang kami pegi agak besar berbanding showroom yang kami closed deal. 

Tapi dek kerana sikap salesman dia yang kerek dan suka condemn kereta lain2 jenama, kami abaikan la dia. Boleh dia kata orang yang beli Nissan Sylphy adalah buta matanya. Pastu berlagak lak cakap dia punya sales utk Swift ne senang2 je dia jual 5 bijik sebulan. Kalo dah senang, apsal ko dok chase aku n tanya ape offer showroom 1 lagi bagi... Dah tu, nak nipoo kami desak suh amek Standard nya bcoz boleh upgrade mcm GLX dengan cost hanya RM3k. Of course kami tak setuju, keta baru beli nak kena antor bengkel untuk upgrade bagai... lebih selamat amek ready full spec.



Itulah, amek pengajaran, jangan condemn keta orang. Suka hati la orang tu nak pakai keta jenama ape pun, dah itu pilihan dia. Masing2 ada citarasa dan kemampuan sendiri. Ko sebagai salesman sepatutnya advise client dengan lebih berhemah.

Bukan nak puji Mr Sam dari Showroom di Tmn Connaught, Ceraz tu... dia tak condem langsung keta jenama lain utk buat perbandingan. Malah dia juga tak gesa suh amek yang GX, client da minat GLX dia support aje. 

Bila tanya tentang upgrade wif RM3k, dia kata...dia tak tau mcmana boleh dpt kos macam tu sbb kunci aje RM1k. Dashboard n reflectable side mirror n lain2 spec...mau dekat atau lebih RM10k. Yang best dia cakap, dia tak mau tanya apa showroom lain offer, tapi dia nak tau apa yang kami nak. So ape lagi, kami mintak tinted [full glasses], pedal lock [pas ne tak yah pakai stereng lock, lebih smart dan tak perasan pun sekali pandang..kalo buat sendiri dalam RM300 jugak], rubber carpet mat dan full tank petrol. Kalo dikira lebih RM1k jugak nilai semua mendealah tu kalo buat kat luar sendiri.

So, bermulalah episod antara Red Lady [Gelaran adik aku kasik] ngan Swiftnya.

Ikutkan hati, mau sangat bawak orang2 yang kita sayang pusing2... pendek kata mahu berkongsi perasaan keta bau kedai... tapi kita mau, tak semestinya kita dapat... orang2 yang kita sayang mungkin dok bz, bila kita jenguk..tiada kesempatan untuk bersama pula... untuk itu, serahkan saja pada takdir. Niat baik, Insyaallah..baik jadinya. 

Apa2 pun, minggu ne kami nak balik kampung untuk menjenguk keluarga di sana dan memberi peluang mereka merasa kereta bau kedai ne. Harap, mereka dapat luangkan masa hujung minggu yang singkat bersama kami.


** pada new owner kepada Kenari ku sayang itu, jaga bebaik si comel itu. Ada jodoh..eceh, jodoh!! Kita akan bertemu...




2 ulasan:

  1. woww kak farah... da tukar swift! merah lg. gempak la

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak de la gempak sangat..kak farah jarang bwk bcoz parking opis limited...

      Padam

LATEST!!!

TAK SEMPURNA : RIN MUZAFFAR. LAGU SELINGAN DRAMA LELAKIMU YANG DULU

Assalamualaikum... Tuan Umah singgah umah da bersawang ni jap... No idea la nk update blog... Jom layan lagu Tak Sempurna ol...

RAMAI SINGGAH SINI :