Jumaat, 12 Ogos 2016

Jujur Dan Amanah Dalam Bekerja

Assalamualaikum.

Bekerja Dalam Islam

Islam memandang bahwa bekerja merupakan satu kewajiban bagi setiap insan. Karena dengan bekerja, seseorang akan memperoleh penghasilan yang dapat memenuhi kebutuhan hidup dirinya dan juga keluarganya serta dapat memberikan maslahat bagi masyarakat di sekitarnya. [Kredit to Rizka Maulan].

Antara ganjaran apabila bekerja mengikut syariat :
  • Terhindar dari azab neraka
Dalam sebuah riwayat dikemukakan, "Pada suatu saat, Saad bin Muadz Al-Anshari berkisah bahwa ketika Nabi Muhammad SAW baru kembali dari Perang Tabuk, beliau melihat tangan Sa'ad yang melepuh, kulitnya gosong kehitam-hitaman karena diterpa sengatan matahari. Rasulullah bertanya, 'Kenapa tanganmu?' Saad menjawab, 'Karena aku mengolah tanah dengan cangkul ini untuk mencari nafkah keluarga yang menjadi tanggunganku." Kemudian Rasulullah SAW mengambil tangan Saad dan menciumnya seraya berkata, 'Inilah tangan yang tidak akan pernah disentuh oleh api neraka'" (HR. Tabrani)


Aku...

Aku pun manusia biasa yang banyak lagi kelemahan. Benar ada ketika masa bekerja diselitkan tentang urusan peribadi. Namun, kebiasaannya aku akan ganti untuk buat kerja 'lebih' tanpa menuntut OT. Aku harap dapat diganti mana2 masa kerja aku yang terkurang agar gaji yg diterima berkat. Wallahu'alam.

Aku juga berharap... teman di sekeliling juga sama begini.

Mungkin ada yang ambil mudah soal ini, sama ada secara sedar atau tidak... secara sengaja atau tidak. Sejauh pemerhatian, tidak semua boleh terima teguran dengan hati yang terbuka. Malah boleh menjejaskan keharmonian silaturrahim jika tidak kena pada masa | tempat | orangnya. Untuk itu, berdoa sahaja yang boleh kita lakukan agar semua sahabat kita dilembutkan hati untuk mengambil berat soal gaji, rezeki dan keberkatan.

Lumrah kehidupan memang begini. Sama-samalah kita baiki diri masing2 dari semasa ke semasa.

Moga pengakhiran hayat kita membawa bekalan yang cukup.

Wallahu'alam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LATEST!!!

TAK SEMPURNA : RIN MUZAFFAR. LAGU SELINGAN DRAMA LELAKIMU YANG DULU

Assalamualaikum... Tuan Umah singgah umah da bersawang ni jap... No idea la nk update blog... Jom layan lagu Tak Sempurna ol...

RAMAI SINGGAH SINI :