Isnin, 3 Oktober 2011

Kuarters Kerajaan & Penghuninya

Lama juga tak kemaskini blog i ne.

Post kali ne lebih kepada nak bercerita tentang salah satu kemudahan yang disediakan oleh Kerajaan kepada penjawat awam iaitu rumah kediaman@kuarters.

I merupakan salah seorang penghuni kuarters. 

Kuarters Kerajaan hari ini bukan lagi bertaraf 'flat' atau rumah pangsa. Sebaliknya, dari segi rekabentuk, kemudahan awam seperti surau, 'parking', taman permainan kanak2 dan dewan orang ramai dah seperti bertaraf kondo. Bezanya harga yang dibayar untuk 'sewa' rumah Kerajaan ini jauh lebih murah dari kadar sewa kondo di luar sana.

Dalam murahnya harga sewa itu, ada juga penghuni 'murahkan' lagi nilai sivik mereka. Hendak salahkan siapa jika para tamu menegur persekitaran kuarters itu kotor? Ada yang akan menjawab, "Kerajaan dah lantik kontraktor untuk bersihkan..."

Yang sebetulnya, sivik individu begini teramatlah rendah dan memalukan. Jika di tempat awam bebas membuang sampah...di rumah sendiri gamaknya macam tongkang pecah! Lalu ke mereka ini untuk duduk lama di rumah yang biasa di anggap 'baiti jannati'? Lenakah mereka ini beradu di kamar seperti 'motel'  yang penghuninya baru 'check out'? Jika jawapan mereka 'Ya', sungguh..mental mereka berada dalam keadaan separa normal.

Tinggalkan rumah mereka ini, kerana itu hak peribadi mereka. Berbalik kepada persekitaran kuarters yang menjadi hak orang awam di situ. 

Pertama, lif dijadikan tempat meletak tin, plastik minuman yang tidak dihabiskan...ada juga sampah sarap lain seperti bekas polystrene makanan. Mungkin tak mahu bawak masuk dalam rumah kerana dalam rumah dah tak ade tempat lagi untuk diletakkan sampah. Disalahkan pula pihak pengurusan kerana tidak menyediakan tong sampah dalam lif. Bagi i sangat wajar tiada tong sampah dalam lif kerana jika ada tong sampah maka akan menimbun2 sampah di situ. Silap hari bulan, tekan lif untuk masuk buang sampah aje. Sangat menjijikkan!

Kedua, sikap segelintir penghuni yang suka menjinjit sampah dalam beg plastik yang tidak dibungkus dengan sempurna. Ada ketika sehingga terkeluar sampah sarap tersebut...air sampah menitik-nitik...jika terkeluar baunya sahaja boleh diterima kerana hidung kita boleh ditutup sementara waktu. Tapi kalo sampah bertaburan depan kita..mahu tutup mata dan berjalan hingga berlanggar dindingkah? Paling membuatkan panas hati, sibuk nak menjinjit beg sampah waktu pagi semasa orang bersesak dalam lif untuk ke pejabat. Mau rasa di'tampor' je manusia gini! 

Ketiga, ada juga yang malas nak berjalan ke tempat pembuangan sampah, lalu diletaknya beg sampah atas 'bonet' kereta. Kononnya mudah..sambil lalu boleh berhenti untuk buang sampah. Namun, ramai juga yang terlupa dan terus sahaja memandu dengan aksi 'konar' baringnya sehingga beg sampah tadi mencanak bertaburan di jalanan.

Jadi, mahu salahkan siapa jika orang luar melabelkan kuarters Kerajaan kotor? Tak perlu memikirkan apa kata orang...anda sendiri, selesakah melihat persekitaran begitu?

Untuk itu, kepada semua penghuni Kuarters Kerajaan..hargailah kemudahan yang telah disediakan. Apa salahnya plastik gula2 disimpan sementara dalam poket, pegang sementara apa2 barang anda yang berbentuk sampah dan apabila sampai di rumah buangkan di tempat yang sewajarnya.

Check it out!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LATEST!!!

TAK SEMPURNA : RIN MUZAFFAR. LAGU SELINGAN DRAMA LELAKIMU YANG DULU

Assalamualaikum... Tuan Umah singgah umah da bersawang ni jap... No idea la nk update blog... Jom layan lagu Tak Sempurna ol...

RAMAI SINGGAH SINI :